søndag den 1. juli 2012

Madplan uge 27


BEKLAGER stilheden der er her på bloggen for tiden. Har ikke blogget siden jeg smed madplanen for den uge vi går ud af efter i dag, ind på bloggen. Beklager det meget, der er bare meget at se til med praktik i børnehaven, snarlig ferie og derefter skole start! Skal nok se om jeg ikke snart kan finde overskud til at blogge lidt om de snart 50 opskrifter med tilhørende billeder jeg har fået bikset sammen her på det seneste! :)
Nå, nok om det. Og nu til denne uges madplan. Herhjemme forsøger vi (Læs: undertegnet her) at tabe et par kilo eller 10, og i den forbindelse, så skal aftensmaden bare ikke være 'god dansk mad' hver dag mere - for selvom man laver den 'sundt', så hjælper det åbenbart ikke så meget. Så nu skal der endnu mere grønsager på programmet, og en del ovnstegt mad ;) Madplanen er som følger.

Madplan uge 27

Mandag: Ovnstegte kyllingefrikadeller m. fuldkorns pastasalat og tzatziki til.
Tirsdag: Rester.
Onsdag: Koteletter med løg, tomat, hvidløg og champignon i folie, dertil små ovnbagte kartofler og en god salat.
Torsdag: Pitabrød med grønsager, tun og tzatziki.
Fredag: Kyllingebryst fyldt med pikant ost og kalkunbacon om, dertil frisk fuldkorns pasta, tzatziki og gnave grønt.
Lørdag: Salat med rester fra fredag.
Søndag: Grillspyd m. svinekød, løg, tomat og champignon. Dertil ovnbagte kartofler og salat.

Og ja, der er en del tzatziki på programmet. Men jeg eeeelsker tzatziki, og undvære gerne dressing/sovs og istedet ta'r en 'klat' tzatziki i stedet. Mums....

3 kommentarer:

  1. Lyder lækkert :)
    Desværre er pasta heller ikke særlig sundt som man ellers troede :( Der er rigtig mange kulhydrater i, også i fuldkorns pasta... Og i kartofler er der meget stivelse som binder fedtet fra feks kød, så kød og kartofler er heller ikke særlig godt sammen, hvis man vil tabe sig.

    Vi står nemlig lidt i det samme, vi vil også gerne tabe os lidt. Men vi elsker kartofler (manden far er kartoffelavler, så vi får dem jo gratis) og pasta spiser vi også en del af pga børnene også elsker det. Det er sgu svært med alt der sunde og usunde mad.. Suuuuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved godt pasta, ris og kartofler ikke er sunde. Men jeg gider rent ud sagt ikke kun æde grønsager - ved godt jeg også har 'mit kød' ved siden af, men det bliver ALT for tørt, trist og træls hvis det kun er grønt.
      Derfor spiser vi det altid, og det vil vi fortsætte med. Dog vil jeg skifte over til fuldkorns versionen af pasta og ris, for der er nogle gode kostfibre i iforhold til de blege almindelige. Og så spiser jeg også langt flere grønsager end pasta når det er :)

      Men der er jo bare mange ting der ikke er sunde. Brød er heller ikke sundt? Men jeg er igang med at prøve at finde en hår-fin grænse. For det her er ikke kun et vægttab for mig, det er en livsstilsændring. Også derfor at jeg er nød til at acceptere at der altså skal være plads til pasta / ris / kartofler / brød i mit liv, gider sgu ikke kun æde grønt og kød resten af mine dage. Og hvis ikke jeg kan nøjes med en lille smule af det kun, nu her i starten, så kan jeg sgu heller ikke om 1 år :)

      Slet
  2. Men hvis man spiser kartoflerne kolde, så tæller de faktisk som en grøntsag. Ja, jeg er ikke kemiker, men min diætist, som er nyuddannet i ernæring fra SDU fortalte mig, at hvis man spiser en kartoffel varm, så tæller den som stivelse, men kold, så er stivelsen væk og dermed tæller den som grøntsag.

    Men ellers er jeg enig med dig, Maria. Jeg beholder også pasta mm i min kost, men så spiser jeg måske kun 75 gram til et måltid. Men bare det at få det, er altså lækkert. Og så er mit også erstattet med fuldkornsprodukter.

    Men ellers er jeg begyndt at bruge meget kikærter og grov bulgur. Bulgur er ikke så godt, men kikærter er faktisk ganske udemærket.

    SvarSlet