fredag den 9. marts 2012

Hasselbagte kartofler.


Som en del af mit projekt "gør en kartoffel lækker", så vil jeg nu slå et slag for den klassiske kartoffel varriation fra 80érne - Hasselbagte kartofler. Det er og bliver en lækker kombination af sprødhed, blødhed, smag og udseende - de er lækre! :)

Og de er nemme at lave. I princippet skal du bare tage en kartoffel og skrælle den. (Du kan også lade skrællen sidde), og så er det ellers bare at skære en masse riller, lægge dem på en bageplade og smide godt med krydderi og en snas olie på. Jeg plejer at krydre med salt, peber, paprika og timian. Somme tider også hvidløg - det er altså også lækkert!




Et lille tip til når du skal skære rillerne. Det er at ligge kartoflen oven på grydeskeen, for så skær du ikke helt igennem kartoflen. Kniven vil ramme siderne på grydeskeen - langt nok nede, men ikke så langt nede at du skære den i skiver i stedet for bare at lave riller! Skide smart hvis jeg selv skal sige det ;).

De skal bare i ovnen i 30-40 min ved 220 grader. (Varmluft 200 grader). De passer med alt slags kød, personligt elsker jeg dem sammen med en god rød bøf, lækker salat og whiskey sovs ;).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar