tirsdag den 17. juli 2012

Mini tarts ♥


Efter at have set Kirstines lækre indlæg om 'Jam Tarts' blev jeg simpelthen nød til at forsøge mig med dem selv. Synes at kunne errinder nogle lækre små kager med marmelade fyld fra min barndom, og de smagte som jeg synes at kunne huske! Mine er dog ikke lige så flotte i kanten, men det også fordi jeg bare brugte en rund udstikker + det skulle gå lidt stærkt med to krudt ugler om benene ;) Men lækre var de!

Jeg bagte ½ portion med nutella i som i kan se på billedet ovenover. Den anden halvdel kom jeg marmelade i, som du kan se på billedet nedenunder. Nogle med jordbær marmelade, andre med hindbær marmelade. Super lækre både med marmelader - men så sandelig også med nutella i. Dét var virkelig kræs! :)


Opskriften er som Kirstines, men for god ordens skyld så får I den lige her også, som jeg gjorde.

Mini tarts
(ca. 50 styks)

Du skal bruge:
  • 150 g. sukker
  • 150 g. blødt smør
  • 250 g. hvedemel
  • 1½ tsk. vanillesukker
  • 1 spsk. vand
  • 1 æg
  • + Fyld: Marmelade, nutella eller lign.
Sådan gør du:
  1. Bland sukker, vanilje og smør sammen. 
  2. Tilsæt dernæst det bløde smør og vand, og til sidst melet.
  3. Ælt dejen godt sammen til den den er glat og jævn.
  4. Stil den på køl i en times tid og rul den herefter ud på et meldrysset bord.
  5. Stik runde cirkler ud til mini-muffinformen - jeg brugte en alm. rund udstikker til formålet.
  6. Når dejen er stukket i cirkler, placeres den centreret i en mini-muffinsform og presses godt ned - pas dog på du ikke får ødelagt kanterne.
  7. Herefter fyldes de op med det ønskede fyld - marmelade, nutella, etc. og bages ved 200 grader i ca. 6-8 min. Hold øje med dem, da de er færdige, når kanten af dejen bliver sprød og gylden.

4 kommentarer:

  1. Åhr, jeg bliver virkelig lækkersulten nu:-) Sikke mange gode mad-ideer du har, sådan nogle kan man tit stå og mangle. Knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) De er ikke svære at lave, så det kan nu roligt gå i kast med, hvis din lækkersult fortsat er dér ;)
      Og mange tak skal du have, det var sødt sagt :)

      Slet
  2. Hej. De ser såå gode ud! Elsker kompinationen af mørdej og marmelade. Super god blog du har dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - de var også super lækre! :) Og det kan jeg godt forstå du gør, det er også en af mine yndlings kombinationer :)
      - Og mange tak, din er også rigtig god :)

      Slet